Strona 1 z 1

Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 1 grudnia 2012, 12:59
przez pioter
Witam!!!

W MF 5455 padł akumulator, jedna cela się oberwała, 2004r, więc miał prawo, Był to Tab 105Ah, prąd rozruchowy 880 A w/g EN, szukam coś podobnego ale nie wiem na co się zdecydować.
Ogólnie stawiam na Centre, w C330 są z 2004r, w C360 z 2005r i jest ok, regularnie ładowane itp, tylko mam dylemat czy tradycyjny
http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/21179

czy bezobsługowy
http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/21176

Jaką max pojemność akumulatora mogę kupić do tego ciągnika??? alternator ma 80 A.

Jako ciekawostkę dodam, że kabel masowy ma 290cm długości :D zrobiłem mu dodatkowy 30cm i polutowałem klemy.

Drugie pytanie czy ładowanie akumulatora taka ładowarką http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/184832 wydłuży jego żywotność??? obecnie robię to bardzo starym prostownikiem ręcznej produkcji.

Trzecie pytanie, w jaki sposób dbacie o akumulatory w swoich pojazdach??? Myślę że akurat teraz jest na to odpowiednia pora ;)

Pozdrawiam.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 1 grudnia 2012, 13:59
przez LowRider
Pioter popraw linki ;)
Zanim kupisz akumulator do MF, to zmierz wysokość do osłony, bo nie wszystkie aku się zmieszczą...

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 1 grudnia 2012, 16:28
przez pioter
u mnie nad aku jest filtr powietrza, ale te akumulatory z linku maja taki sam wymiar.
linki po napisaniu posta działały :shock: a teraz nie mam opcji edytuj.
pierwszy
http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/21179
drugi
http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/21176

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 1 grudnia 2012, 16:33
przez bobek
Zaraz poprawimy. ;)

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 1 grudnia 2012, 17:17
przez andrzej2110
Linki przestają działać gdy się edytuje posta;/

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 1 grudnia 2012, 21:08
przez wiesmag
Bezobsługowy od tradycyjnego różni się tylko budową korka-woda się w korku skrapla a nie odparowuje-czyli nie dolewasz-cała filozofia.

dałeś dwa przykłady-1 więcej Ah za to mniej amper na starcie,2 mniej Ah za to ciut więcej amper na starcie-żeby w mrozach lepiej odpalić to najważniejszy jest ten pierwszy obrót silnika-jak ma strzała to zapali nawet przy mniejszej ilości Ah.
większa ilość Ah to tylko dłużej możesz kręcić,ale jak nie ma strzała to to nic nie daje.

Ładowarka-prostownik masz sprawny?-jak tak to nie widzę potrzeby wydatku-przecież to nie litowe.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 2 grudnia 2012, 10:40
przez Szymon
Wieksza pojemność= dłuższa eksploatacja.
Ja stawiałbym na najtańszy akumulator na rynku, byleby posiadał dobre parametry. Posiadam w pojazdach akumlatory tanie i te drogie ( Centra Futura). Wnioski jakie moge wysunąc z używania tych akumulatorów są proste- jak dbasz, tak masz. Podstawa w akku to dobre naładowanie, jednokrotne rozładowanie akku znacznie obniża jego żywotość i pojemość.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 2 grudnia 2012, 12:17
przez pioter
Znajomemu Loxa 6v 165Ah wytrzymała rok i 2 miesiące, też sie cela oberwała, gwarancja była na rok, także tanich raczej nie chce.

Większa pojemnośc ok, ale gdzie jest górna granica pojemności dla tego ciągnika???

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 2 grudnia 2012, 12:49
przez bobek
Jak kupisz za duży w stosunku do wydajności alternatora, to po jakimś czasie będzie niedoładowany, nie mniej jednak 10% większy akumulator nie zaszkodzi. Prąd rozruchowy wiąże się z ilością elementów w akumulatorze, im wyższy prąd tym więcej elementów. Jeżeli dwa akumulatory mają takie same wymiary i pojemność, a jeden ma wyższy prąd ładowania to oznacza, że ma więcej elementów, ale są one cieńsze. Tym samym taki akumulator jest bardziej podatny na uszkodzenia, wstrząsy itd, więc tu też wskazane byłoby zachowanie pewnej równowagi.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 2 grudnia 2012, 13:04
przez Szymon
Bobek piszesz, a nie masz pojęcia o czym. Proszę o sensowne wytłumaczenie tego co napisałeś w pierwszym zdaniu.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 2 grudnia 2012, 14:45
przez bobek
Sprawa wyjaśniona. :) Przy częstym rozruchu i krótkim użytkowaniu może to być problem. ;) Normalnie nie występuje...

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Wt, 4 grudnia 2012, 13:04
przez pioter
znajomy mechanik radził aby kierować się masą akumulatora, im cięższy tym lepiej ;)

między tymi centrami jest 6,5kg różnicy.

http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/21177
http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/21178

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 25 marca 2013, 01:00
przez jac4240

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 25 marca 2013, 11:02
przez Romek6340
Centra ma większy prąd przy podobnej pojemności więc po mojemu lepszy na chłodne dni będzie. Te 120 Ah to nie za mało do niego?

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 25 marca 2013, 17:43
przez jac4240
Wystarczający, poza tym skrzynka ma 35 cm długości, także większy nie wejdzie.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pt, 5 kwietnia 2013, 22:46
przez Krzysiek19
Padł mi akumulator przy reni i nie wiem jaki kupić... na starym były symbole 900a 105 ah ale planuje kupić z dłuższym prądem rozruchowym 120 ah (900 a). Wszystko będzie ok po takiej zmianie? Jak z jakością tego akumulatora? http://allegro.pl/show_item.php?item=3131141848.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 6 kwietnia 2013, 12:27
przez pioter
mi akumulatory z granitu odradzał sprzedawca, pomimo ze miał na półce takie jak chciałem, bardzo duzo zwrotów mają i wiecej już ich nie będzie zamawiał.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: So, 6 kwietnia 2013, 14:24
przez Krzysiek19
pioter to jaką firmę byś proponował?

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 13:54
przez pioter
W C330 Centry hd są 11 lat, w C360 takie same 10 lat, ale to Senior o nie dba ;), ja do MF kupiłem też centrę 115Ah, ile wytrzyma zobaczymy.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 17:30
przez Krzysiek19
Myślałem, żeby centre kupić, ale teraz nie wiem czy taka bezobsługowa będzie dobra http://moto.allegro.pl/akumulator-centra-ca1000-12v-100ah-900a-i3013228961.html

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 18:00
przez DuzyGrzegorz
Te akumulatory są bardzo wrażliwe na całkowite rozładowanie jak i duży prąd ładowania. Jeżeli w samochodzie jeździsz cały czas na światłach które obniżają prąd ładowania to mogą być. Jednak w ciągniku bym się zastanowił i dokładnie obliczył i policzył.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 18:21
przez Mariusz x
Od regulowania napięcia ładowania jest regulator w alternatorze, światła nie mają nic do rzeczy.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 19:48
przez pioter
w ładowarce mam bezobsługowy, trzy lata minęło, ale to już jego ostatnia zima, pomimo że ładowany dwa razy w roku, a ładowarka odpalana codziennie.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 20:22
przez DuzyGrzegorz
Mariusz x napisał(a):Od regulowania napięcia ładowania jest regulator w alternatorze, światła nie mają nic do rzeczy.

Regulator ustala napięcie ładowania, które jest odpowiedzialne tylko (pomijam sytuacje ekstremalne) za odpowiedni poziom naładowania akumulatora, natomiast wydajność prądowa alternatora minus prąd obciążenia daje prąd ładowania. Nie można przekroczyć prądu ładowania, bo to grozi zniszczeniem akumulatora, bądź znacznym ograniczeniem jego trwałości. W wyższych temperaturach dla akumulatora bezobsługowego prąd ładowania należy istotnie obniżyć. Akumulatory bezobsługowe bardzo źle znoszą temperaturę powyżej 20 stopni C, zatem jeżeli akumulator jest umieszczony tak jak np. w MF-255, gdzie jest wyższa temperatura wyklucza stosowanie akumulatora bezobsługowego. W przypadku ładowania takiego akumulatora, zwłaszcza w wyższych temperaturach ładowanie powinno być przeprowadzone specjalnym prostownikiem z tzw. kompensacją temperatury. W przypadku gdy nie używam takiego akumulatora przez ponad 2 tygodnie to ja podłączam specjalnie skonstruowany prostownik o napięciu ładowania 13,6 V i maksymalnym prądzie 1,85 A. Trzeba też pamiętać, że akumulatory bezobsługowe mają znacznie mniejszy opór wewnętrzny.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 20:47
przez gonzo
Wybacz że pisze na rauszu ale taka specyfika tego forum ;) Jak ja lubię ja Ty dołożysz do pieca :D

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 20:49
przez Mariusz x
W samochodzie średniej klasy alternator ma ok 100A. Uważasz, że te 10-15A pobieranych przez żarówki ma znaczenie?

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: N, 7 kwietnia 2013, 23:30
przez DuzyGrzegorz
Oczywiście że ma, chociaż w moim sama dmuchawa bierze do 30 A, a komputer też pewnie więcej niż światła. W samochodzie codziennie używanym nie dochodzi do głębszego rozładowania, a i tak akumulator nie wytrzymuje do 7 lat. W traktorze jeżdżę co najmniej 10-12 lat, fakt, że jest zadbany, Jeżeli kilka razy się to wydarzy to wyraźnie skraca żywotność akumulatora. Ponadto, jak napisałem wyżej opór wewnętrzny akumulatora bezobsługowego jest niższy, i to dużo niższy, co ma istotny wpływ na zwiększony prąd ładowania. Pozdrawiam!
P.s.
Nie dokładam do pieca lecz zwracam uwagę, że każdy pojazd ma przewidziany akumulator o odpowiednich parametrach. Do tych parametrów należą między innymi; pojemność, prąd rozruchu i opór wewnętrzny. Do wielu pojazdów można założyć mniejszy akumulator, np. do Bizona, ale żeby się nie przeładowywał bez wymiany alternatora trzeba jeździć na włączonych światłach (ach te prowizorki!). Większy bywa niedoładowany i też jest problem.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 8 kwietnia 2013, 14:41
przez Mariusz x
Jak zsumujesz pobór prądu odbiorników(ale bez komputera-z nim to przesadziłeś) to i tak wyjdzie, że alternator może wpompować 50 amperów w akumulator. Jak to się ma do zalecanego C/10? Oczywiście taki prąd popłynie krótko, bo napięcie na akumulatorze szybko wzrośnie. Ale jest to jak najbardziej możliwe, np. po ciężkim rozruchu, gdy napięcie na akumulatorze mocno spadnie.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 8 kwietnia 2013, 20:15
przez DuzyGrzegorz
W moim samochodzie zabezpieczenie prądowe komputera ma 40 A, a więc "przesadziłem". Alternator może dać prąd 150 A. Model tego samego typu, ale bez komputera jest wyposażony w alternator 80 A. Akumulatory są prawie takie same.
Napięcie nie wzrośnie szybko bo prąd ładowania jest ograniczony oporem wewnętrznym akumulatora. Wzrósłby szybko gdybyś zmniejszył opór wewnętrzny akumulatora do np 30% wartości wyjściowej (opór wewnętrzny akumulatora bezobsługowego to właśnie ok. 30% podobnego akumulatora "obsługowego"). Właśnie dlatego producenci akumulatorów bezobsługowych zalecają napięcie ładowania 13,8 V. Ja swoje ładuje prądem o napięciu 13,6 V, wtedy żywotność jest zbliżona do obsługowych. Układy regulatorów napięcia są przystosowane do każdego układu elektrycznego i akumulatora. Pozdrawiam!

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 8 kwietnia 2013, 20:28
przez Mariusz x
No to jaki prąd ładowania może wg. Ciebie popłynąć w tym samochodzie? Wg. mnie będą to i tak dziesiątki amperów, dlatego to, czy włączysz światła czy nie, nie ma znaczenia.
Tym bardziej, że odbiorniki nie są włączane natychmiast po rozruchu, tak więc przez pewien czas alternator pracuje głównie na akumulator.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 8 kwietnia 2013, 22:00
przez DuzyGrzegorz
Napięcie ładowania tego mojego alternatora to 14.0 V. Przy tym napięciu prąd ładowania jest w normie. Gdybym założył akumulator bezobsługowy to musiałbym wymienić regulator, a raczej zrobić samemu bo taki do tego alternatora dostać graniczy z cudem, na napięcie 13,8 V lub może nawet mniej (nie obliczałem tylko opieram się na zaleceniach producentów). Kiedyś jechałem 320 km z włączoną przetwornicą 350 W obciążoną dużym 19'' laptopem. Przed dojazdem do celu przetwornica zasygnalizowała rozładowanie akumulatora. Pobór prądu przez przetwornicę był pewnie nie większy niż 20 A z uwagi na jej małe obciążenie. Tego ubytku prądu alternator 150 A nie był w stanie uzupełnić! Można zatem wnioskować, że prąd ładowania w moim samochodzie jest mniejszy niż 20 A, pewnie ok. 15 A. Komputer, który jest najbardziej "prądożernym" urządzeniem samochodu bierze prąd już przy rozruchu. Oczywiście dla mnie, jeżeli samochód pokazuje chwilowe zużycie paliwa to nie oznacza że ma komputer. Pozdrawiam!

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 8 kwietnia 2013, 22:24
przez Mariusz x
Tak jak piszesz, alternator jest źródłem napięciowym z ograniczeniem prądowym(14V, 150A), akumulator to źródło napięciowe(R, E). R jest rzędu 0,02 Ohm. Prąd ładowania można łatwo obliczyć(uwzględniając dodatkowe rezystancje), i nie będzie to 15 A.

Jeśli w samochodzie masz nadwyżkę prądu rzędu 15A to na myśl przychodzi mi maluch. Tam była taka sama sytuacja, włączenie świateł czy ogrzewania szyby oznaczało brak ładowania. U Ciebie wystarczy mała przetwornica i akumulator zdycha.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 8 kwietnia 2013, 22:34
przez DuzyGrzegorz
Zapomniałeś dodać, że chodzi o malucha z prądnicą 230 W, bo wersje z alternatorem 500 W tego problemu nie miały.
P.s.
Skoda "Felicja" w wersji z akumulatorem bezobsługowym miała regulator napicia wyskalowany na 13,6 V, a w wersji z akumulatorem obsługowym 14,0 V. Układ elektryczny dla akumulatora obsługowego i bezobsługowego różni się, nie można zatem zmieniać typu akumulatora bez odpowiedniej modyfikacji układu elektrycznego gdyż to odbije się na trwałości akumulatora.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Wt, 9 kwietnia 2013, 14:27
przez Mariusz x
Nie chodzi mi o to, czy akumulator ucierpi czy nie. Twierdzisz, że jazda na światłach rozwiąże problem zbyt dużego prądu. W przypadku mojego samochodu wygląda to tak: alternator 70A, po rozruchu brak odbiorników(oprócz zegara i kontrolek). Włączone światła mijania to łącznie 10A. Dodam, że to diesel, i ciężki, zimowy rozruch może znacznie obniżyć napięcie akumulatora. Dlatego uważam, że włączenie świateł praktycznie nic nie zmieni, bo początkowy prąd ładowania i tak będzie rzędu dziesiątek amperów.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Wt, 9 kwietnia 2013, 17:32
przez zorzyk
Włączę się do dyskusji. Zmieni, o tyle obniży, a ta maksymalna moc alternatora nie jest uzyskiwana w dolnym zakresie obrotów i nie wierzę że zimny silnik po uruchomieniu kręcisz na obroty by wskazówka amperomierza szła na max. W ciężarówkach jego obecność to standard.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Wt, 9 kwietnia 2013, 17:54
przez Mariusz x
To jakiego prądu się spodziewasz zaraz po odpaleniu w przypadku mojego samochodu? Oczywiście nie odpalam na włączonych światłach, tak więc po uruchomieniu nie mam żadnego obciążenia. Uważasz, ze będzie to wartość poniżej 20 A?

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Śr, 10 kwietnia 2013, 00:27
przez DuzyGrzegorz
Problem rozwiąże tylko akumulator o parametrach wskazanych przez producenta pojazdu. Widok Bizona koszącego na światłach w południe jest dość często spotykany. Akumulatory z samochodów, światła włącz żeby się nie "gotowały" i w pole :lol: .
Światła w nowoczesnym samochodzie osobowym to niewielkie obciążenie. Oczywiście uruchamiając silnik wyłączamy wszystkie możliwe odbiorniki. W moim przypadku tego nie robię bo za mnie robi to BSI. Nie wiem jaki jest prąd ładowania po uruchomieniu silnika. Dla mnie najważniejsze jest dobranie akumulatora wg zaleceń producenta, a prądu ładowania nie mogę zmierzyć, gdyż największy amperomierz jaki mam ma zakres 50A. Prąd pewnie przekracza zalecaną wartość, bo po 7 latach musiałem wymienić, pomimo że przebieg roczny jest raczej mały, przeważnie poniżej 35 tys. W drugim samochodzie, bardzo rzadko używanym (ok. 10 tys. rocznie) też po 7 latach padł pomimo braku komputera (jest tylko "pokładowy"). Ten drugi samochód kupiłem z rocznym akumulatorem bezobsługowym i jako trzyletni musiałem wymienić. Akumulatory u mnie są zadbane i dobrze dobrane zawsze. Zaobserwowałem pewną prawidłowość co do trwałości. W samochodzie bez względu na markę akumulatora co 7 lat wymiana, w ciągniku co co najmniej 10 lat. Jednak gdy akumulatory nie zawsze są odpowiednio konserwowane proponuję nabyć akumulator lepszej marki, gdyż te są z reguły mniej wrażliwe na błędy eksploatacyjne. To samo dotyczy wstawienia akumulatora o parametrach różnych od zalecanego przez producenta pojazdu. Pozdrawiam!

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Śr, 10 kwietnia 2013, 14:03
przez zorzyk
Mariusz x napisał(a):Oczywiście nie odpalam na włączonych światłach, tak więc po uruchomieniu nie mam żadnego obciążenia. Uważasz, ze będzie to wartość poniżej 20 A?

Moje auta osobowe mają cały czas włączone światła, z wyjątkiem chwili rozruchu, a w momencie rozruchu alternator nie jest wzbudzany. Do pojazdów terenowych i ciągników rolniczych polecam akumulatory o zwijanych celach, drogie i niesamowicie trwałe o olbrzymim prądzie rozruchowym.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Cz, 11 kwietnia 2013, 19:22
przez Krzysiek19
Kupiłem centre professional 12V 120Ah 870A :) Zobaczymy ile wytrzyma :)

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pn, 9 listopada 2015, 12:12
przez farmer.piotr
Ja ostatnio kupowałem akumulator do swojego Ursusa C330. Problem miałem wcześniej dość spory bo co chwila były problemy z odpaleniem, w ogóle nie dostawał mocy, odpalał tylko z prostownikiem. Nie było mowy o zaplanowaniu prac jesienią. Trafiłem na stronę www.akum.pl, skorzystałem z zakładki "dobór akumulatora" i na drugi dzień wiedziałem już co i jak. Wybrałem Akum 6D1, 165 Ah, 6V, z prądem rozruchowym 850 A. Za akumulator też dużo nie zapłaciłem, a wszystko działa w końcu dobrze. Jestem zadowolony.

Re: Wybór akumulatora, konserwacja itp.

PostNapisane: Pt, 13 listopada 2015, 17:35
przez jac4240
Wymieniłeś jeden aku?Bo raczej nie masz instalacji 6V?